Hvordan skriver man en krimi ?

Jeg har fået til opgave at skrive en krimi til børn.

Det har jeg aldrig prøvet før, – ”så det kan jeg sikkert godt” som Pippi Langstrømpe ville have sagt. Men det er ikke med samme selvtillid at jeg tager udfordringen op.

Måske har du også spurgt dig selv om, hvordan du skal gribe det an at skrive noget du ikke har prøvet at skrive før?

At skrive i en anden genre end du plejer? At skrive til en anden målgruppe end du plejer? Eller at skrive en bog for første gang?

foto-blogpost-2

Hvad ved jeg i forvejen?

Jeg er nødt til at tænke over hvad jeg allerede ved om krimier, derfra kan jeg udvide min research. Jeg har læst mange krimier og set endnu flere på film, så jeg er ikke helt på bar bund.

Du kan derfor starte med at undersøge, hvad du ved i forvejen om det du skal lave. Hvad ved du om en given genre som fx krimi, gys eller kærlighedshistorier? Hvad ved du om den målgruppe du gerne vil skrive til?

 

Hvad skal der være i en krimi?

En forbrydelse: Der skal ske en eller anden form for forbrydelse. Det kan være et tyveri eller en kidnapning eller en genstand, som er forsvundet. Men ofte er det et mord, og det er dét, der skal ske i min krimi.

 

En der opklarer forbrydelsen: Det kan være en fra politiet, en privatdetektiv eller en journalist eller nogle snarrådige børn.

Da min krimi skal være til børn og unge på 8-12 år, ville det være oplagt at lade nogle børn være opdagerne, da det er børn der er hovedpersonerne.

 

Et gerningssted: Forbrydelsen er jo sket et eller andet sted, og det er som regel her, opdageren starter sine undersøgelser. Dette kan være med til at bestemme hvor historien skal foregå, om det er i en storby eller i en lille by langt ude på landet. Om det er i en offentlig park eller i et klasseværelse.

 

Et motiv. Opdageren skal ikke kun finde frem til hvem der har gjort det, men også hvorfor. En forbrydelse uden et motiv er hverken interessant eller realistisk. Umotiverede forbrydelser og mord har også en årsag til hvorfor de sker. Det kan fx være had, aggressioner, sindssyge eller noget helt fjerde der kan ligge til grund for et pludseligt drab, hvor der ikke synes at være et egentligt motiv til grund for mordet.

Så hvad er årsagen til handlingen? Hvorfor bliver denne person myrdet? Vil morderen undgå noget eller opnå noget? Eller begge ting på en gang, som at blive af med en plageånd og opnå frihed ved at kunne slippe af med det menneske der jagter en?

 

Spor og ledetråde: Den som skal opklare forbrydelsen, skal have nogle spor at gå efter. Det kan være noget, som forbryderen har tabt på gerningsstedet, eller nogle vidner som har hørt eller set noget eller oplysninger fra obduktionen som opdageren kan undersøge nærmere og komme videre i sin opklaring med.

Ved at lægge spor ud undervejs i historien giver også læseren mulighed for at gætte med, hvilket kan gøre historien ekstra spændende. For at det ikke skal blive alt for let for læseren at gætte hvem forbryderen er, så kan man fx have mere end en mistænkt.

 

Skab overblik: Der er altså nogle beslutninger du skal tage, før du kan lave en skitse over plottet eller en synopsis.

Nogle af de spørgsmål du skal stille mig selv for at skabe overblik over historien og komme videre, kan være:

– Hvem er din hovedperson?

– Hvem bliver myrdet / hvilken forbrydelse sker der?

– Hvad er motivet?

– Hvor skal historien foregå / hvilket sted?

– Hvor mange mistænkte skal der være / hvilke andre karakterer skal være i historien?

– Hvilke ledetråde (også de falske) skal der lægges ud til læseren?

 

Når du har stillet dig selv nok spørgsmål til, at du har et overblik over din historie, er det bare med at komme i gang med at skrive.

 

Rigtig god skrivelyst.

De bedste hilsner

Mia

This entry was posted in Forfattertips. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *